سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آبادان شهر وفا

آبادان، عربی آبادان، شهری، منتهی الیه جنوب غربی ایران. این شهر در خوزستان، بخشی از منطقه نفت خیز ایران واقع شده است. آبادان در جزیره‌ای به همین نام در امتداد کرانه شرقی شاطة العرب (رودخانه)، در 53 کیلومتری خلیج فارس قرار دارد. بنابراین این شهر در امتداد مرز ایران با عراق قرار دارد. جزیره آبادان از غرب به شاطة العرب و از شرق به بهمنشیر که خروجی رود کارون است محدود می شود. طول این جزیره 42 مایل (68 کیلومتر) و عرض آن بین 2 تا 12 مایل (3 تا 19 کیلومتر) است.

شهرت آبادان که توسط مرد مقدسی به نام عباد در قرن هشتم تأسیس شد، شهر ساحلی پررونقی در دوره عباسیان بود و به خاطر نمک و حصیرهای بافته شده اش شهرت داشت. اما گسترش دلتای شطع العرب با رسوب گِلی باعث شد که سواحل خلیج فارس به تدریج از آبادان عقب نشینی کند. زمانی که جغرافیدان عرب ابن بطوطه در قرن چهاردهم از شهر دیدن کرد، آن را به عنوان یک روستای بزرگ در یک دشت صاف و نمکی توصیف کردند.

تور مشهد از آبادان با قیمت عالی رزرو نمایید .

ایران و عثمانی‌ها مدت‌ها در مورد مالکیت آبادان اختلاف داشتند، اما ایران آن را در سال 1847 به دست آورد. وضعیت روستایی آن تا اوایل قرن بیستم، زمانی که میادین نفتی غنی در خوزستان کشف شد، بدون تغییر باقی ماند. در سال 1909 شرکت نفت انگلیس و ایران (املاک ایرانی آن در سال 1951 به عنوان شرکت ملی نفت ایران ملی شد) پالایشگاه پایانه خط لوله خود را در آبادان تأسیس کرد. این پالایشگاه در سال 1913 شروع به کار کرد و تا سال 1956 آبادان به شهری با بیش از 220000 نفر جمعیت تبدیل شد که اقتصاد آن تقریباً تماماً مبتنی بر پالایش نفت و کشتیرانی بود. مجموعه پالایشگاه با خطوط لوله ای که از میادین نفتی به سمت شمال می رفت، سرویس می داد و متعاقباً خطوط لوله از آبادان به تهران و شیراز احداث شد. در اواخر دهه 1970 پالایشگاه نفت این شهر شاید بزرگترین پالایشگاه در جهان بود.