سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سامورایی های ژاپن ؟!

سامورایی ها (یا بوشی ها) جنگجویان ژاپن پیشامدرن بودند. آنها بعداً طبقه نظامی حاکم را تشکیل دادند که در نهایت به بالاترین طبقه اجتماعی دوره ادو (1603-1867) تبدیل شد. سامورایی ها از طیف وسیعی از سلاح ها مانند تیر و کمان، نیزه و تفنگ استفاده می کردند، اما سلاح و نماد اصلی آنها شمشیر بود.

قرار بود سامورایی ها زندگی خود را بر اساس آیین نامه اخلاقی بوشیدو ("راه جنگجو") پیش ببرند. بوشیدو که ماهیت شدیداً کنفوسیوس دارد، بر مفاهیمی مانند وفاداری به ارباب، نظم و انضباط خود و رفتار محترمانه و اخلاقی تأکید داشت. بسیاری از سامورایی‌ها نیز به آموزه‌ها و اعمال ذن بودیسم جذب شدند.

تاریخچه 

سامورایی‌ها ریشه‌های خود را در کمپین‌های دوره هیان برای مطیع کردن مردم بومی Emishi در منطقه توهوکو دنبال می‌کنند. تقریباً در همان زمان، جنگجویان به طور فزاینده ای توسط مالکان ثروتمند استخدام می شدند که مستقل از دولت مرکزی رشد کرده بودند و برای محافظت از خود ارتش ساخته بودند.

دو قوی‌ترین این قبیله‌های زمین‌دار، میناموتو و تایرا، در نهایت دولت مرکزی را به چالش کشیدند و برای برتری بر کل کشور با یکدیگر جنگیدند. میناموتو یوریتومو پیروز شد و در سال 1192 یک دولت نظامی جدید به رهبری شوگان یا فرمانده عالی نظامی تأسیس کرد. سامورایی ها در بیشتر 700 سال آینده بر ژاپن حکومت خواهند کرد.

در دوران هرج و مرج کشورهای متخاصم در قرن های 15 و 16، ژاپن به ده ها کشور مستقل تقسیم شد که دائماً با یکدیگر در جنگ بودند. در نتیجه، جنگجویان تقاضای زیادی داشتند. همچنین دورانی بود که نینجاها، جنگجویان متخصص در جنگ های غیر متعارف، بیشتر فعال بودند. بسیاری از فیلم‌های سامورایی معروف کوروساوا در این زمان اتفاق می‌افتند.

این کشور سرانجام در اواخر دهه 1500 دوباره متحد شد و یک سیستم کاست اجتماعی سفت و سخت در دوره ادو ایجاد شد که سامورایی ها را در راس قرار داد و به ترتیب کشاورزان، صنعتگران و بازرگانان را به دنبال آن قرار دادند. در طول این مدت، سامورایی ها مجبور بودند در شهرهای قلعه زندگی کنند، تنها کسانی بودند که مجاز به داشتن و حمل شمشیر بودند و توسط دایمیو یا اربابان فئودال خود برنج دریافت می کردند. سامورایی های بدون استاد رونین نامیده می شدند و در دهه 1600 مشکلات جزئی ایجاد کردند.

صلح نسبی در طول تقریباً 250 سال دوره ادو حاکم بود. در نتیجه، اهمیت مهارت های رزمی کاهش یافت و بسیاری از سامورایی ها بوروکرات، معلم یا هنرمند شدند. دوران فئودالی ژاپن سرانجام در سال 1868 به پایان رسید و طبقه سامورایی چند سال بعد از بین رفت.

 

چگونه امروز از سامورایی ها قدردانی کنیم

جاذبه‌های مربوط به سامورایی‌ها را می‌توان در سراسر ژاپن به شکل قلعه‌ها، اقامتگاه‌های تاریخی، موزه‌ها، پارک‌های تفریحی با مضمون تاریخی و تورهای آرایشی یافت. موارد زیر برخی از راه‌هایی است که گردشگران می‌توانند فرهنگ و سبک زندگی سامورایی‌ها را امروز بیاموزند و تجربه کنند:

قلعه ها

قلعه‌ها در طول قرن‌ها از قلعه‌های دفاعی کوچک ساخته شده بر روی کوه‌ها به مجموعه‌های عظیم در قلب شهرها تبدیل شدند، جایی که به عنوان نماد وضعیت، مرکز اداری و اقامتگاه ارباب محلی عمل می‌کردند. دست نشاندگان سامورایی ارباب در شهر اطراف قلعه ساکن بودند: هر چه رتبه آنها بالاتر باشد، اجازه اقامت به قلعه را داشتند.

امروزه بیش از صد قلعه در ژاپن وجود دارد، از جمله دوازده قلعه اصلی (که از سال‌های پس از فئودالی سالم باقی مانده‌اند) و بسیاری از بازسازی‌های مدرن. بیشتر قلعه ها حاوی نمایشگاه ها یا موزه های کاملی هستند که مصنوعات سامورایی و سبک زندگی را به نمایش می گذارند. برای اطلاعات بیشتر به صفحه قلعه ما مراجعه کنید.

 

موزه ها

در حالی که بیشتر موزه‌های تاریخ ژاپن حداقل چند شمشیر یا زره سامورایی را به نمایش می‌گذارند، چند موزه تخصصی وجود دارند که منحصراً آثار سامورایی را نشان می‌دهند.

 

برخی از اینها شامل موزه شمشیر در توکیو است که یکی از بزرگترین مجموعه های شمشیر عمومی در کشور را به نمایش می گذارد. موزه هنر توکوگاوا در ناگویا، که زره، شمشیر، ظروف چای، آثار هنری و وسایل خانه را به نمایش می گذارد. و موزه های مائدا و هوندا در کانازاوا، که آثار دو خانواده برجسته سامورایی در منطقه را به نمایش می گذارد.

منبع سایت : japan-guide.com